Vieiros

Vieiros de meu Perfil


Máis Alá

Xestionado por Vieiros
RSS de Máis Alá
Unha ollada feminista

"María Mariño podería ser escritora senlleira de calquera literatura"

María Xosé Queizán, directora de Festa da Palabra Silenciada, ten abordado en varias ocasións a figura de María Mariño dende a crítica literaria feminista. Vieiros entrevistouna con motivo deste Día das Letras.

Lara Rozados - 15:00 16/05/2007
María Xosé Queizán

María Xosé Queizán

Vieiros: Como valora o proceso da escolla de María Mariño para este Día das Letras?

María Xosé Queizán: Hai un dato importante: no ano 86, Festa da Palabra Silenciada dedicoulle un monográfico a Francisca Herrera Garrido, e comezou a solicitar que se lle dedicase o Día das Letras. Ao ano seguinte, foi a homenaxeada. Desta vez, a iniciativa tamén partiu dunha asociación de mulleres, e chegou mesmo a discutirse na Academia que fose ela: houbo académicos que non querían que fose ela a homenaxeada, poñendo en cuestión a súa autoría e existencia, pensando en María Mariño como un pseudónimo de Novoneyra.

V.: Dá que pensar sobre a cuestión de xénero na literatura...

M.X.Q.: Isto evidencia unha tendencia que vén do longo da historia: as mulleres foron afastadas dos círculos da literatura, e cando tomaban parte neles, foron silenciadas, ou as súas obras atribuídas aos homes. E non falo só de literatura, senón do ámbito da ciencia: hai ocasións en que foron as mulleres quen fixeron descubrimentos científicos e os seus maridos os que levaron o Nobel. A escolla de María Mariño este ano ten ese valor engadido: non só é unha muller, senón que se está a recoñecer a unha escritora silenciada, a súa persoa, a súa identidade.

V.: Porque non houbo máis mulleres nos Días das Letras ca Rosalía, Herrrera Garrido e María Mariño?


M.X.Q.: Ben, tampouco é doado, teñen que levar dez anos mortas, e as mulleres en Galiza comezaron a escribir tarde, na posguerra. Afortunadamente, estas mulleres aínda viven. O que si se podería facer é rastrear, seguirmos indagando. Coincidín hai pouco co presidente da RAG, e comunicoume a súa intención de que sexan máis mulleres as homenaxeadas.

V.: Como comentaba, a autoría de María Mariño foi posta en cuestión, e a súa figura, por veces, mesmo mitificada. Até que punto está a servir este Día das Letras para coñecermos á verdadeira María Mariño?

M.X.Q.: Xa saíron biografías, estudos, e libros que a reafirman. Xa a Festa da Palabra Silenciada sacara un monográfico no 97, cando aínda se pensaba que non existira. Tamén sacamos outro a finais do 2006. Este ano está servindo para que non só sexa recoñecida, senón autentificada, e se aclaren certas consideracións patriarcais, misóxinas: "como pode unha muller iletrada escribir isto?" O mesmo que formulaba Rosalía de Castro en Las literatas: carta a Eduarda. Apoñíanselle os mesmos cualificativos que a Rosalía, que agora xa está considerada unha extraordinaria escritora.María Mariño é senlleira na nosa literatura, pero como podería ser senlleira en calquera literatura. A súa non é unha escrita intimista nin romántica, vai máis alá: é egoísta, ten un coñecemento lingüístico que lle permite cambiar a lingua sometida á norma. A súa linguaxe non é nada popular, nin fácil. É unha poeta vangardista, fascinante, non hai nada na súa obra que sexa limitación. Non lle importan as repercusións da súa escrita no público: escribe para indagar en si mesma.

V.: Estamos asistindo a un cambio de perspectiva sobre as escritoras galegas e os mitos creados en torno a elas? Xa aconteceu con Rosalía...


M.X.Q.: Teño que falar de novo de Festa da Palabra Silenciada: existe unha crítica feminista que está desmitificando moitas cousas. Dende o Congreso sobre Rosalía, no 85, sacáronse todos os veos en torno a ela. Cadaquén víaa como quería, e fixo dela o que quixo. Rosalía foi convertida nunha muller folclorista, iletrada, "santiña", cando realmente a súa escrita é fundamentalmente social. Ela é quen de escribir cos artificios e a intelectualidade necesaria. Mesmo nos seus poemas intimistas, o seu "eu" lírico é unha voz colectiva: cando migra, cando colle unha fouce e mata, está facendo que falen pola súa voz o pobo galego en xeral e as mulleres moi especialmente: ela, a través dos seus poemas, é viúva, é violada, sofre a saudade... Fixo unha epopea da súa sociedade contemporánea.


3/5 (3 votos)


Sen comentarios

Novo comentario

É preciso que te rexistres para poder participar en Vieiros. Desde a páxina de entrada podes crear o teu Vieiros.

Se xa tes o teu nome en Vieiros, podes acceder dende aquí: